Traces AIR Antwerpen

Nadia Hebson

mei 2010 tot jul 2010
1974 Leeft en werkt in Berlijn, London en Kent

 

Nadia Hebson houdt zich bezig met de ogenschijnlijk traditionele technieken van het portret, het zeegezicht en het stilleven om een hedendaagse psychologische ervaring te onderzoeken. Het toe-eigenen van kunsthistorisch beeldmateriaal via de beeldtaal van de romantiek en het middeleeuwse portret geeft haar beschikking over melancholische schilderijen waarin zij kan schakelen tussen realisme en ambiguïteit. Nadia Hebson ziet haar praktijk als ‘schilderen en liegen’, hierin is het doel van het weergeven van waarheid, zowel op visueel, historisch en persoonlijk vlak onverdedigbaar. De regisseur Werner Herzog benoemde zijn creatieve proces als volgt: ‘Ik geloof dat je een zeer diepe en extatische waarheid kan ontdekken in het maakproces. Mijn films vinden een diepere waarheid in het pogen om inventief te zijn.’

Nadia Hebson studeerde aan de Koninklijke Academie en aan de Central Saint Martins in London. Van 2008 tot 2009 had zij een artist in residence plek in de Durham Cathedral. In 2008 won zij de Sovereign European Art Prize en vervulde een beurs op de Britse School in Rome. Voor de volgende solotentoonstellingen werd zij reeds uitgenodigd (een selectie): September, DLI Museum, 2009, and Bergholzli, Vane, Newcastle 2007. Voor de volgende groepstentoonstellingen werd zij reeds uitgenodigd (een selectie): ‘400 Women’, Shoreditch Town Hall, London, 2010; The Jerwood Contemporary Painters, Jerwood Space, London, 2008; Salon Nouveau, Englholm Engelhorn, Wenen, 2007; The Portrait, V22 Ashwin Street, London 2006. Curatoriële projecten omvatten: The Whiteness of the Whale, Transition, 2008, contributies bij de magazines Arty en Garageland. Daarnaast heeft zij een lang samenwerkingsverband met de Trasition galerie in London. Momenteel is zij docent Beeldende kunst aan de Universiteit van Kent.