Traces AIR Antwerpen

Mark Luyten

okt 2013
1955 Antwerpen

Mark Luyten werd uitgenodigd voor micro residentie in de vorm van een onderzoeksweek in het kader van NOA Magazine III (Not Only in Arabic), een project van Mounira Al Solh. Samen met 98 weeks Beiroet, Kunsthalle Lissabon, Pedro Barateiro, André Romao, ea.

De relatie tussen de mens en de natuur, met de artificiciële constructie van taal als medium, vormt de focus in het werk van Mark Luyten. Deze neemt de vorm aan van installaties waarin video, sculptuur, tekst en fotografie worden gecombineerd. Hij plaatst zijn werk in ruimtes tussen binnen en buiten: balkons, stoepen en ramen of in landschapsimitaties zoals tuinhuisjes, parken en tuinen. (uit Joan Rotfuss, “Mark Luyten”, in Bits & Pieces Put Together to Present a Semblance of a Whole, Walker Art Center Collections (edited by J. Rotfuss and E. Carpenter), Walker Art Center, Minneapolis, 2005, p. 362-363 (uittreksel)).

Mark Luyten werd uitgenodigd voor de volgende solotentoonstellingen (een selectie): (today), Galerie Micheline Szwajcer, Antwerpen, 2011; Window Display, Natascha Van Deun, Brussel, 2011; day by day by day, Centre d’art Contemporain, Ile de Vassivière, 2006; Als een meer, M HKA, 1992; Stepping-Stones, The Power Plant, Toronto, 1992; Walker Art Center, Minneapolis, 1993-95. Daarnaast werd zijn werk tentoongesteld in de volgende groepstentoonstellingen: Exhibition by MOREpublishers, Galerie Van Der Mieden, Antwerpen, 2011-12; Benches & Binoculars, Walker Art Center, Minneapolis, 2009; Comm’è amaro stu ppane, Musée des Beaux-Arts, Charleroi, 2007; Close Reading #1 #2, Objectif, Antwerpen, 2002; The World on Its Head, San Francisco Art Institute, San Francisco, 2000.