Traces AIR Antwerpen

Carla Zaccagnini

mrt 2006 tot mei 2006
1973 Buenos Aires, Argentinië

Carla Zaccagnini
Door Fernanda Albuquerque

Carla Zaccagnini is een veelzijdige kunstenares die een veelheid aan materialen, technieken en ideeën gebruikt, en de meest diverse middelen. Omdat de kunstenares een vragend karakter heeft, wekt haar werk een gelijksoortige aandacht op bij de kijker. Percurso õtico [optical journey] (2005), een interventie ontwikkeld in de Pinacoteca do Estado de Sau Paulo, omvatte een groep spiegels waarin het publiek een van de schilderijen uit de collectie van het instituut op een andere verdieping kon zien. Heel wat motivatie was vereist om te ontdekken waar dit werk over ging, omdat het schilderij in de spiegels - net zoals de vragen die het werk oproept - niet meteen duidelijk was voor de bezoeker. Het was niet gemakkelijk om het te ervaren en te beschouwen, maar dat was ook niet de bedoeling.

Jogo de memõria [memory game] (2004) bestaat uit een groep van 36 soortgelijke prentjes, waarbij de speler 18 bij elkaar passende paren moet vinden - een moeilijke opdracht. ?¨Het werk stelt ons voor een taak waaraan we tegenwoordig niet meer gewend zijn. Meestal leren we onszelf gewoon om niet te zien", legt Zaccagnini uit. Doorgaans beschrijft ze haar werk als een verleiding of stimulans voor de kijker om te bevragen wat er te zien is en na te denken over kwesties zoals de culturele openbare orde. ¨Vooral in Brazilië, waar kunstinstellingen uiterst kwetsbaar zijn, is het heel gemakkelijk om op tekortkomingen te wijzen", zegt de jonge kunstenares, die al 24 jaar in S‚Äûo Paulo woont. "Wat ik tracht te doen, is deze grenzen en gebreken om te zetten in materiaal voor mijn werk. Dat deed zij bijvoorbeeld toen zij een project creeërde over Braziliaanse hedendaagse kunst in het Centro de Arte Wilfredo Lam in Cuba. Zij stelde voor om een aantal boeken over Braziliaanse kunst aan de bibliotheek van de instelling te geven.

De veelzijdigheid van Zaccagnini is niet alleen merkbaar in haar scheppingen; zij is ook lid van de redactie van het Braziliaans tijdschrift N?mero en schrijft voor andere publicaties zoals Art Nexus en Arte y Parte. Bovendien was zij assistant-curator in het Sau Paulo Museum voor Moderne Kunst, en onlangs behoorde ze tot de groep curators voor 'Farsites', een tentoonstelling binnen het inSite-05 programma. Deze bezigheden lijken niet op de tweede plaats te staan in de werkzaamheden van Zaccagnini, maar vormen eerder een dialoog met haar eigen kunstwerken.

Gepubliceerd in Contemporary Magazine Annual, Londen, januari 2006