Traces AIR Antwerpen

Resident Inbound

Merle Vorwald

jul 2018 tot sep 2018
1980 woont en werkt in Berlijn

Merle Vorwald werd uitgenodigd voor een residentie van drie maanden in AIR Antwerpen als initiatiefnemer en lid van het kunstenaarscollectief ENCORE.

In haar werk onderzoekt Merle Vorwald manieren om de realiteit van materialen teniet te doen.
Merle Vorwald laat geprefabriceerd textiel, props en kleuren, politieke, sociale en complexe interne structure definiëren. Dit en de combinatie met de aanname dat fictie een status is van intensiteit om de realiteit te begrijpen, bracht haar tot het ontwerpen van sets voor film en video installaties. Daarnaast creëert Merle Vorwald, als lid van ENCORE, installaties gebaseerd op vormen van electronische hardcore en verkent zij de onderliggende motivaties en esthetiek, zowel als de immanente strategieën voor de omgang met angst. De artistieke praktijk van Merle Vorwald ontstaat steeds vanuit samenwerking.

Merle Vorwald ontwierp sets voor de volgende films (een selectie): Golden 20s (working title), Sophie Kluge, Amerikafilm +BerghausWöbke; untitled, Lotte Meret Effinger, 2018; White City, Dani Gal, Pong Film, 2018; Uchronia, Azin Feizabadi, Amerikafilm, 2017; Selbstkritik eines bourgoisen Hundes, Julian Radlmaier, Faktura Film, 2017; Ich will mich nicht künstlich aufregen, Max Linz, Amerikafilm, 2014. Daarnaast nam zij deel aan de volgende tentoonstellingen (een selectie): ENCORE at Kunsthuis SYB, Beesterzwaag, 2016; ENCORE, Art Rotterdam, 2017; ENCORE, Museum Abteiberg Mönchengladbach, 2018.