Traces AIR Antwerpen

Pedro Barateiro

nov 2012 tot mei 2013
1979 Almada, Portugal

Pedro Barateiro werd uitgenodigd voor een residentie van vier maanden in AIR Antwerpen, in samenwerking met Kunsthalle Lissabon, Portugal.

"Ik voel dat de relaties die we creëren tussen individuen, ideeën en objecten de redenen zijn om communicatieve gebaren te bouwen. De vorm die deze gebaren kunnen aannemen zijn steeds verbonden met het mediatiserende proces dat hen verandert. Het stijgende belang van mediatisering in ons communicatief systeem werd gecreëerd door de kapitalistische beschouwing van onze wereld, waar de markt productievormen controleert. De gemediatiseerde gebaren die men produceert, bijvoorbeeld in kunst, worden ervaren en geïnterpreteerd door anderen en om dit te kunnen doen worden ze opgenomen in allerlei verschillende structuren. Communiceren is begrijpen dat iets is verloren gegaan in het communicatieproces. Door de aanpassing in verschillende contexten wordt de mening van een actie, een beeld of een ideaal getransformeerd en verspreid over verschillende velden van ervaringen. Voor mij, als kunstenaar, is het tijd voor een bewustwording en een worsteling tegen bepaalde kapitalistische en ideologische beperkingen." Uit: "The Artist as Spectator", geschreven door de kunstenaar en gepubliceerd in "Peep-Hole Sheet/ Issue #11 (http://www.peep-hole.org/index.php?/publications/11-pedro-barateiro).

Pedro Barateiro studeerde aan de kunstacademie van Malmö, Zweden in 2005-2006; het Maumaus onafhankelijk programma voor visuele studie, Lissabon, 2002-04. Hij werd uitgenodigd voor de volgende solotentoonstellingen (een selectie): Tristes Selvagens/ The Sad Savages, Parkour, Lissabon, 2012; Today our eyes are closed, Kunsthalle Lissabon, Lissabon, 2010; Theatre of Hunters, Kunsthalle Basel, 2010; Teoria da Fala/ Theory of Speech, Casa de Seralves-Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Porto, 2009; Domingo, Pavilhão Branco-Museu da Cidade, Lissabon, 2008. Daarnaast was zijn werk te zien in de volgende groepstentoonstellingen (een selectie): Ha sempre um copo de mar para um homem navegar (There is always a coup of sea for a man to sail in) - 29th Bienal de Sao Paulo, Brazil, 2010; 16th Biennale of Sydney, Revolutions: Forms that turn, Sydney, 2008 en When things cast no shadow - 5th Berlin Biennial, Berlin, 2008.