Traces AIR Antwerpen

Mounira Al Solh

jul 2012 tot dec 2012
1978 Beiroet, Libanon

"C'est à l'interieur de la langue même qu'un abime s'ouvre" (Stefanie Buaman)

wordt het startpunt van de nieuwe editie van NOA Magazine (Not Only in Arabic), geïnitieerd door Mounira Al Solh. Hieraan zal verder gewerkt worden tijdens haar residentie van zes maanden n AIR Antwerpen. In het kader van deze ontwikkeling zullen ook parallele activiteiten georganiseerd worden in verschillende internationale locaties. Vorige edities waren: nr1: Treasons is Like A Bible, en nr2: Arrest Buried Under Something Else, met bijdragen van o.a. Cevdet Erec, Erden Kosova, Mona Abu Rayyan, Noa Roei en Fadi El Tofeili. 

In haar werk vertrekt Mounira Al Solh van autobiografische elementen als pendelend kunstenaar tussen Amsterdam en Beiroet. Haar werk bestaat uit video-installaties, tekeningen, schilderijen, performances, foto’s en magazines. Het project “The Sea Is The Stereo” vertrekt van een groep mannen in Beiroet die elke dag gaan zwemmen, ondanks het weer, de wind of oorlog. Door haar stem te gebruiken als voice-over voor de film legt ze de nadruk op de opmerkelijkheid en de kwetsbaarheid van deze dagelijks terugkerende handeling en benadrukt ze het absurde fictiegehalte van de normaliteit. In “Dinosaurs” (Art in General, New York, 2012) inspireert ze zich echter op de manier waarop in John Cassavette’s films de handeling van drinken wordt getoond en refereert aan momenten van eenzaamheid, intimiteit en agressie. Sinds 2011 werkt ze ook regelmatig met Bassam Ramlawi, schilder wonend en werkend in Beiroet en sterk beïnvloed door de tekeningen van René Daniels.

Mounira Al Solh studeerde schilderkunst aan de Universiteit van Beiroet (1997-2001) en de Gerrit Rietveld Academie (2003-2006). In 2007 nam ze deel aan het programma van de Rijksacademie voor Beeldende Kunst, Amsterdam. Zij werd uitgenodigd voor de volgende solotentoonstellingen (een selectie): Dinosaurs, Art in General, New York, 2012; Mounira Al Solh & Bassam Ramlawi, and drawings by René Daniels, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, 2011; Exhibition nr 17, Sfeir-Semler Gallery, Beiroet, 2011; The Sea is a Stereo, Kunsthalle Lissabon, 2010; Rijksacademie Open Ateliers, Rijksacademie Amsterdam, 2008. Daarnaast was haar werk te zien in de volgende groepstentoonstellingen (een selectie): Bucharest Biënnale, Boekarest, 2012; The Ungovernables, New Museum, New York, 2012; I decided not to save the world, Tate Modern, London/ Salt, Istanbul, 2011; The Future of Tradition – The Tradition of Future, Haus der Kunst, München, 2010; I’m Not Here. An exhibition without Francis Alÿs, De Appel, Amsterdam, 2010.